Nieuwsbericht

​ Examenadviescommissie 6 december 2018

vrijdag 21 december 2018

De Examenadviescommissie is op 6 december jl. samen gekomen. Ze heeft geconstateerd dat voor alle 23 kwalificaties examenproducten en verantwoordingsdocumenten ontwikkeld zijn. Met uitzondering van 2 kwalificatiedossiers (Ruimtelijk vormgeven en Sign) zijn deze ook allemaal vastgesteld.
 
Onderwerpen waarover de Examenadviescommissie een advies heeft uitgebracht:
Casusmateriaal
De Examenadviescommissie adviseert het bestuur om het huidige examenaanbod verder uit te breiden met casusmateriaal per kwalificatie. Om scholen te ondersteunen bij het opstellen van casusmateriaal worden kaders en richtlijnen opgesteld inclusief één referentieopdracht per kwalificatie waaraan het cursusmateriaal moet voldoen (zodat het ontwikkelde casusmateriaal van scholen valt onder route 1 voor valide exameninstrumenten).
Geïntegreerde taalexaminering
Vanuit het scholenveld is de wens uitgesproken om beroepsgericht taal te examineren in de proeve van bekwaamheid (ook wel geïntegreerde taalexaminering genoemd). De Examenadviescommissie heeft positief ingestemd met een aanvulling voor beroepsgericht taal in het beoordelingsformulier. In de beoordelingsformulieren van kwalificaties waar taaleisen zijn opgenomen worden nieuwe beoordelingsformulieren beschikbaar gesteld waar aangegeven kan worden of de beroepsgerichte taal wel of niet is geëxamineerd in de proeve.
Beoordelingsformulieren
Bij het bepalen van de formats van StECI is bepaald dat de beoordelingsformulieren per kerntaak worden aangeboden. Zo zijn de resultaten duidelijk te herleiden naar het resultaat op de kerntaak in het verslag examen. Het beoordelingsformulier per kerntaak werkt goed wanneer de ontwikkelde examenopdracht de volledige kerntaak behelst.
Bij de kwalificaties in de dossiers artiesten en podium- en evenemententechniek beperken de examenopdrachten zich niet tot alle werkprocessen binnen één kerntaak. De Examenadviescommissie heeft geadviseerd om naast de beoordelingsformulieren per kerntaak voor deze kwalificaties ook beoordelingsformulieren per examenopdracht beschikbaar te stellen. Zo hoeft een school zelf niet de onderdelen uit de beoordelingsformulieren te combineren. Het ‘verslag examen’ wordt ook als los document aangeboden.

Bijeenkomsten

22 apr 2024 12:00 tot 12:30

Webinar Vervolg werken met flexibele instrumenten, vragen en antwoorden

Online

14 mei 2024 12:00 tot 14:30

Examenadviescommissie

Online, Teams

16 mei 2024 11:00 tot 13:30

Bestuursvergadering

Online, Teams